21. mei, 2020

Blijf bij jezelf

"Het is niet zo belangrijk", antwoordt ze met een hese stem door de hoorn op mijn vraag wat er is. Ik weet dat dit wel het geval is. Ik ken haar. Voor zichzelf heeft ze al beredeneerd dat ze overdrijft, dat ze het verkeerd voelt.

Ik kan nu rustig blijven en met haar praten zonder boos of verdrietig te worden. Ik kan er zijn voor haar. Maar er was een tijd dat ik dit niet kon. Dat ik verstrikt raakte in mijn eigen verleden en mijn eigen oplossingen van toen.

Nu kan ik haar zeggen dat ze haar denken mag uitzetten. Haar eerste gevoel, mag ze vertrouwen. Stel daar de vraag over. Houdt het bij jezelf als je vraagt om verduidelijking of als je laat weten hoe het voelt voor jou wat er nu gebeurt. Ze geeft aan dat ze zich niet kwetsbaar wilt opstellen, maar ik geef haar aan dat het juist krachtig is als je het puur houdt. Als iets jou verdrietig maakt, heb jij recht om het waarom te weten. Zo kun je er ook achter komen dat iets anders was bedoeld dan jij had begrepen. Ook dan is de lucht snel geklaard.

Probeer het maar eens, geef ik haar aan. Luister naar je gevoel en verlies je niet in jouw redenering waarom je iets voelt en of het terecht is. Je voelt het, dus onderzoek de situatie met vragen vanuit jezelf. Dat is niet zwak, maar laat juist zien hoe wijs je bent en hoe krachtig.

Ergens neemt ze het van mij aan. Maar het is lastig om een houding en een denken dat al zo lang de dienst uitmaakt, de rug toe te keren. Denk maar aan mij als er weer iets voorvalt en je durft niets te zeggen, omdat je twijfelt of je het mag voelen. Denk aan mij, voel en stel een vraag. Je zult ervaren dat je dan echt in contact komt met iemand, maar ook met jezelf en dat de situatie dan helder wordt. Blijf bij jezelf lieverd.